Persbericht 2023-06-23: Abortusbuddy’s naar Amsterdam én Haarlem!

ABORTUSBUDDY-PROJECT ROLT UIT NAAR  AMSTERDAM EN HAARLEM

KERN
: Stichting Samen naar de Kliniek is op zoek naar vrijwillige abortusbuddy’s in Amsterdam én Haarlem-Heemstede.

Nog altijd worden bezoekers van de abortuskliniek Bloemenhove in Heemstede en de Bloemenhovekliniek op de Sarphatistraat in Amsterdam, geïntimideerd door (verbaal) agressieve anti-abortusdemonstranten, én rusten er grote maatschappelijke taboes op de keuze voor abortus waardoor veel ongewenst zwangere personen* zich alleen voelen in het proces van het afbreken van hun zwangerschap.

Tussen maandag 26 juni (11.00) en zondag 6 augustus (23.59) kunnen aspirant vrijwilligers zich aanmelden via www.tinyurl.com/SNDK-amsterdam-Haarlem.

Mensen die een afspraak hebben in een van de drie abortusklinieken in Amsterdam of Haarlem kunnen vanaf eind september een abortusbuddy meevragen via onze website www.samennaardekliniek.nl. De reden en/of aanleiding van de aanvraag doet er niet toe – abortusbuddy’s zijn er voor iedereen.

ACHTERGROND:

Stichting Samen naar de Kliniek zet zich ervoor in dat niemand zich alleen hoeft te voelen tijdens de gang van en naar de abortuskliniek. Ons abortusbuddy-project is in 2019 gestart onder de vlag van De Bovengrondse, als reactie op de toenemende intimidatie bij abortusklinieken door vaak (verbaal) agressieve anti-abortus demonstranten, en het uitblijven van een gedegen landelijke aanpak van deze intimidatie door bijvoorbeeld bufferzones. Sinds december 2021 draaien wij als zelfstandige stichting.

In het ruim 3-jarige bestaan van het project tot nu toe, hebben we geleerd dat veel aanvragen niet alleen voortkomen uit een concrete angst voor demonstranten bij de abortuskliniek, maar ook uit een gevoel van eenzaamheid; niemand kunnen of durven vertellen over je situatie uit angst voor de reacties.

Daarom begeleiden wij kliniekbezoekers van en naar de abortuskliniek. Dit is soms als schild tegen anti-abortusdemonstranten, maar vooral ook als steun en toeverlaat. Wij doen dit met respect voor de keuze van de kliniekbezoeker: kiezen zij er op de stoep van de abortuskliniek voor om toch niet naar binnen te gaan, dan zijn wij er voor ze, net zo goed als wanneer ze wel naar binnen gaan. Wij willen enkel de keuzevrijheid van de zwangere* beschermen en faciliteren. Onze vrijwilligers geven kliniekbezoekers een zo gewenst gevoel van veiligheid, geborgenheid en steun.

In de zomer van 2023 voegt Samen naar de Kliniek Haarlem (en Amsterdam) toe aan steden waar abortusbuddy’s worden aangeboden. We zijn al actief in Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Zwolle, Groningen en Roermond. Onze ambitie is om in elke stad waar een kliniek gevestigd is, buddy’s te kunnen bieden aan wie ons nodig heeft.

Naast het abortusbuddyproject, probeert Samen naar de Kliniek een stem te geven aan de ruim 30.000 abortuservaringen per jaar en het taboe op abortus te doorbreken. Ons doel is dat abortus genormaliseerd wordt en het taboe erop doorbroken, zodat wij uiteindelijk zelf niet meer nodig zijn.

* Samen naar de Kliniek is er voor àlle ongewenst zwangere personen; zo ook transmannen en non-binaire personen. Daarom hechten wij grote waarde aan genderneutraal taalgebruik waar mogelijk.

Instagram: www.instagram.com/samennaardekliniek

Andere kanalen (en media archief): www.linktr.ee/samennaardekliniek

Djoeke, Anouk en Emma
Algemeen bestuur